13 Nisan 2007 Cuma

BEN ler hakkinda gercekler..

"Ben" dedigimiz sey tam olarak nedir?
Halk arasinda genellikle cok farkli seylere "ben" deniyor. Bunlarin arasinda gercek anlamda ben denilen belirtiler, derinin rengini veren melanin maddesini yapan hucrelerden olusanlar.

1.Benler nasil olusurlar ve neden vardirlar?

Olusum sebebi kesin belli degil. Ama esas olarak kisinin kendi yapisi, tamamen kendi genlerindeki ozelliklere bagli. Bir kismi dogumsal olabiliyor. Sonradan ortaya cikanlarda ozellikle genetik yapiya ek olarak ultraviyolenin, yani gunesin etkisi cok buyuk.

2.Gunesin benlere etkisi nasil oluyor?

Gunesi gordukce hem sayilari artiyor ham da yapilari bozulup, dejenere olabiliyorlar. Gunes etkisi derken, burada ozellikle ani ve yuksek dozdaki gunes cok onemli. Ozellikle yanik yapacak boyutta, kizarma, soyulma vs. gibi durumlar, deri kanserine donusme riski tasiyabiliyorlar.
Benlerin tehlikeli olup olmadiklarini gorunuslerinden anlamamiz mumkun mu?
Belli bir olcude anlasilabilir. Bir kere benlerin sayisinin coklugu onemli. Koyu renkteki benler, renk duzensizligi, mesela bir benin icinde birden fazla renk varsa bunlar da tehlikeli. Ayrica normalde oval ya da yuvarlar olan benlerin sinirlari duzensiz, yani dantel gibi girintili cikintiliysa bu da riskli bir durum. Benlerin hareketlenmesi de bir o kadar onemli. Normal duran bir ben kisa sure icersinde buyumeye ya da hizla renk degistirmeye baslarsa, dikkatli olmak gerek. Bunun yaninda benlerin buyuklugu de onemli. Yarim santimden itibaren, kayda deger belli bir risk tasiyorlar. Benlerin butunune bakarsar ve hepsini birden degerlendirirsek, melanoma (kanser) donus riski yuzde bir civarindadir. Yalniz yarim santimden sorna, yavas yavas kademeli olarak tehlike artar.

3.Melanoma nasil bir kanser turu

Benlerden cikan bir kanser tipi, yalniz deri kanserleri degil, butun kanser tiplerinin icinde en hizli ilerleyen ve en cok olume neden olan kanserlerdendirb Melonomun yuzde otuzbesi benler uzerinde cikiyor, digerleri saglam gorunen deri uzerinde cikiyor.

4.Peki, kanser riskini ortadan kaldirmak icin ne yapmaliyiz?

Yilda bir gibi belli araliklarla doktor kontrolune gidilmelib Ozellikle cok sayida beni olanlar icin gecerli bu. Bunun yaninda gunesten korunmak cok onemli. Gunes cildi bid tetikleyici faktor. Bir de benlerin korunmasinda, zedelenmemelerine dikkat etmek gerekir. Carpma, vurma, surtme gibi...

5.Et benleri de ayni riski tasiyor mu?

Genelde halkimiz kabarik olan benlerin daha tehlikeli oldugunu dusunur. Oysaki aksine, deriden kabariklastikca tehlike azalir.

6.Bazi insanlarda dogum lekesi gibi buyuk benler vardir. Bunlar da risk kapsamina giriyor mu?

Evet. Bazilarinda 5 cm, 15 cm gibi buyuk benlere rastalayabiliyoruz. Bunlarda ciddi oranlarda, ozellikle 20 cm uzerine ciktigi zaman, yuzde onbesleri bulan melanoma donus riski bulunuyor.

7.Ben aldirmanin tehlikesi var mi?

Genelde benler cikarilinca kanser olunduguna inanilir, ama benin tamaminin vucuttan atilmasiyla hicbir sey olmaz. Benden ve onun tehlikesinden kurtulmanin en saglikli yolu budur. Ama ben vucut uzerinde dururken kesilir, koparilir ya da takilip dusme gibi nedenlerden koparsa, bu tehlikelidir.

8.Ben aldirmak basit bir islem mi?

Evet. Benin cevresine igneyle lokal anestezi yapiliyor. Islem yarim saat kadar suruyor.

9.Ben aldirdiktan sonra gunese rahatlikla cikilabilir mi?

Ben aldirsan da aldirmasan da gunese cikmamak en iyisi. Ben aldirmak, tehlikeden kurtulundugu anlamina gelmiyor, cunku surekli yenileri cikabiliyor.

0 yorum: