16 Nisan 2007 Pazartesi

reklamla baglan hayata :)

Bugunlerde bana karsi cok nobran davraniyorsun Berkalp” reklam repligi ile hayatimiza yeni bir kelime girdi: NOBRAN. Gerci Sait Faik Abasiyanik yillar once soylemisti, “Kadin, seni sevmis de konusuyor oglum, oyle nobran olma.” diye; ama olsun! Ne de olsa bir reklam populerlestirdi bu sozu.
Bu yuzden de reklamdaki genc Berkalp gibi hemen herkes nobranin ne oldugunu merak edip bu gizemli kelimenin pesine dustu: Gunluk dilimize hos geldin “nobran”. Kelimenin anlamini bilmek onemli degil, bu kelime ile arkadasimiz, esimiz dostumuz, herkes bir anda “nobran” oluverdi. Oysa nobranin; davranisi kaba, sert ve gonul kirici anlami oldugunu; ancak bir arastirma yaparak bulduk. Sadece nobran degil, su aralar “ver coskuyu kolonlara, ver coskuyu” da en sik kullandigimiz reklam repliklerinden. Tipki bir atasozu, bir deyim gibi reklamlar iyice yerlesti dilimize. Cok degil uc bes yil oncesine kadar reklamlarin uzunlugundan sik�yet eder, nerede bir reklam gorsek kanal cevirirdik. Simdi ise dort gozle reklamlari bekleyenler var! Tabii bunda sektore yapilan ciddi yatirimlarin ve cekilen kaliteli reklamlarin buyuk payi var; “tamamen duygusaaaaal” yani... Ancak usta reklam yazari, reklam yonetmeni ve sanatcilarin da ‘hakkini verrrr’elim. Saniyelik reklamlar creatif firmalara milyon dolarlar kazandiriyor. Hal boyle olunca birbiriyle rekabete giren ve iyi isler cikaran firmalar belki de en pahali sektoru olusturuyor. Konusma dilimizle muhabbetlerimize ve davranislarimiza yerlesen reklamlar promosyon urunleri ile de hayatimizin her anina giriyor. Bonus kafalar, Vadaa anahtarliklar, Turkcell bebekler, I love you tisortler, Arcelik robotlar ve en son olarak da Haci Murat Kit.

Agzi olan konusuyor

Fruko’nun yillarca dilimize pelesenk ettigimiz “on yuz bin baloncuk yuttum” sloganina sahip reklami h�l� akillarda. Yani reklam filmi amacina ziyadesiyle ulasmis durumda. Nereden bakarsaniz bakin “Yoneticimiz uyuyor mu? Yak su kaloriferi kapici, donuyoruz! Sondur su kaloriferi kapici, pisiyoruz” sloganli Izocam reklami bu alandaki onculerden. “Ac kapa Artema”, “Cokoprens almaya gittiler”, “Siz h�l� annenizin margarinini mi kullaniyorsunuz? ”, “Mutfakta biri mi var? ”, “Sapina kadar Derby”, “Cakar cakmaz cakan cakmak”, “Agzi olan konusuyor”, “Babam oyle diyo” “Macit beni otomobillendir”, “Tik tik tik eyi gunler”, “Degajeme gel”, “En iyi cay Dogus Cay”, “Dunyayi sen mi kurtarican? ”, “Ben ozgurum”,“Turkcell’le baglan hayata” akillarda en cok kalan reklamlar. Bir de “aganigi naganigi” diye bagiran Fiskobirlik reklami vardi hatirlarsaniz.

Oynadigi reklami en cok seyretmek istedigimiz kisilerin basinda Cem Yilmaz var. Yilmaz’in su ana kadar oynadigi filmler sanki reklam filmi degil de tipki bir sinema saheseri gibi buyuk ilgi gordu. Icinde bulundugu her reklamin replikleri aylarca dillerde dolasip durdu. H�l� da oyle... Once Telsim, sonra Doritos, simdilerde de Opet. “Gerginsiniz bugun”, “Sen once kendi kabak kafana bak”, “Kimil kimil, janjanli”, “Doktor bu ne? ”, “Insan yiyecek bunlari, insan! ”, “Egitim sart”, “Asfalt agladi be! ”, “Sizin gibi gencleri pistlerde gormek isteriz”, “Arabanin hakkini ver hakkini! ”, “Benim oyuncagim yok mu? ” akillarda kalan reklam repliklerinden bazilari.

0 yorum: