21 Nisan 2007 Cumartesi

renkler hakkinda hic bilmediginiz bilgiler

beyaz

Beyaz istikrari, devamliligi ve temizligi simgeler. Beyaz elbiseler sizin temiz oldugunuz imajini verir. Is gorusmelerinde beyaz giymeniz "yavas ama kalici, devamli bir personel" izlenimi verecektir.



bronz

Bronz, genelinde negatif bir etki yaratir. Tepki almak istediginizde ise yarar, icki reklamlarinda belki biraz da icki rengi ile benzesmesinden kullanilir. Kimi bankalarin yazi karakterlerinde altin-bronz karisimi bir sekil ve rengi kullandigini gorursunuz. Daha cok altin ve parayi cagristirir cunku.


gri

Gri, gozun en rahat ayirdigi algiladigi renklerden biridir. Diplomatik ve agir bir renktir ama hareketsizligi, yavasligi ve ciddiyeti temsil eder. Silahli Kuvvetlerde her yeri griye boyariz. Kapilar, kaloriferler; Devlette de her sey gridir. Puslu belirsiz bir hava gibi yaraticiligi oldurdugu one surulur.


kahverengi

Cansas Universitesi sanat muzesinde bir arastirma icin halinin altini elektronik bir sistemle donatmislar, duvar rengini beyaz ve kahverengi olarak degisebilir yapmislar. Arka fon beyaz kullanildiginda, insanlar muzede yavas hareket etmis, daha uzun sure kalip, daha fazla alanda dolasmislar. Arka fon kahverengiye dondugunde ise, insanlar muzede cok daha hizli hareket edip, daha az alanda dolasmis ve muzeyi cok daha kisa surede terketmisler. O yuzden dunyadaki fast-food restorantlarin hepsinin sandalyeleri ve masalari Kahverengi, duvar boyalari ise kahverengi-sampanya-pembe karisimidir. Hic bir fast-foodcunun duvarini beyaz goremezsiniz.

Londra'daki Mc Donalds'tan, Amerika'dakine kadar duvar resimlerinin hep kahverengi oldugunu gorursunuz. "Cabuk yiyin! Cabuk gidin!"

Buronuzda kahverengi mobilyalar kullanmayin! (Calisanlar uzun kalsin istiyorsaniz). Kahverengi ayni zamanda teklifsiz, rahat bir renk olarak kabul edilir. Gazetecilere tavsiye edilecek bir renktir. Karsinizdakinin kendisini resmiyetten uzak daha rahat hissetmesini ve acilmasini saglar. Ornegin tum unluleri rahatlikla konusturmasiyla taninan, unlu televizyoncu Larry King, televizyonda her seferinde kahverengi kravatlar ve ceketler giyer.

40'li yillardan bu yana Avustralya'da kahverengi uc parca takim elbise uretilmiyor. Batililar, "You blend in people" diyorlar. Kahverengi toprak rengidir ve diger insanlarin arasinda kaybolup gidersiniz. Is gorusmelerinde, profesyonel toplantilarda sakin kahverengi giymeyin.



kirmizi


Kirmizi istahi acar. O yuzden dunyadaki gida firmalarinin hepsinin logosunun kirmizi oldugunu hayretle farkedeceksiniz; Coca Cola, Pizza Hut, TGI Friday's, Mc Donald's, Ulker, Burger King, Lay's,... bu listeyi binlere cikarabilirsiniz.

Kirmizi tansiyonu yukseltir ve kan akisini hizlandirir. O yuzden genclige hitap urunler de logo ve urunlerinde kirmiziyi tercih ederler. Levi's, Le coq Sportif, The Little Big, Nike, Puma sizin ve sizin ekleyeceginiz yuzlercesi. Spor arabalarda da ates, adrenalin genclik simgesi kirmizi tercih edilir.

Ford erkekler icin urettigi Mustang'i, icinde sari tonlar olan bir kirmiziyla satarken, kadinlarin tercih ettigi Probe'ta mavi ton kullandigi bir kirmiziyi kullaniyor. Cunku kendine suveter alan kadinlarin en az yarisinin maviyi tercih ettigi biliniyor.

Insanlar kirmizi fonlu mek�nlarda zaman kavramini kaybetmeye basliyorlar ve uykusuzluk yaratabiliyor. Bu yuzden tum gece kulubu, bar turu yerlerde kirmizi fonlar kullanilir. Zamani unutun! Istahiniz acilsin daha cok icin! Uykusuz kalin!

Kirmizi doga icinde en dikkat cekici renklerden birisi olmasina ragmen, yakindan kolaylikla farkedilebilirken, uzaktan daha zor ayirdedilmektedir. O yuzden batida gokdelenlerin ve yuksek noktalarin uzerindeki ucaklar icin konulan uyari isiklari maviye cevirmisken bu bilgiden yoksun biz, hala israrla kirmizi isaret isiklari kullanmaktayiz. Oysa kirmizi uzaktan dikkati cekmez.

Polis otolarinin uzerindeki isiklarin yarisi mavi, yarisi kirmizidir. Bunun nedeni de lambanin kirmizi sayesinde yakindan, mavi sayesinde de uzaktan farkedilebilmesidir.


mavi


Sigmund Freud Maviyi okyanussal, sakin diye niteler. Faber Birren ise tansiyonu dusurdugunu soyler. Araplar ise mavi taslarin, firuzenin kanin akisini yavaslattigina inanirlar. Nazar boncugu o yuzden mavi taslidir. Sakinlestirici bir renktir, Bati'da bu sakinlestirici etkisi yuzunden intiharlari azaltmak icin koPage Ranku korkuluklarini maviye boyarlar.

Amerika'da bir ilkokulun duvarlarini beyaz ve portakal renginden, maviye cevirmisler, cocuklarin notlarinin yukseldigini ve yaramazliklarinin azaldigini tespit etmisler. Mavi ve ozelikle lacivert kozmik bir renk olarak kabul edilir; sonsuzlugu, otoriteyi ve verimliligi cagristirir. O yuzden dunyadaki firmalarin yarisindan fazlasi logolarinda maviyi kullanirlar.

Hilton, amblemini sonradan l�civerde cevirirken, insanlarin kafasinda daha buyuk bir kurulus imaji olusturacagini biliyordu. Ayni sekilde Bili Clinton Buyuk Juri'ye ifade vermesinden once mavi kravat takarak daha inandirici olacagi yonunde danismanlarinca uyarilmistir.

Bankalarin logolarinda ve imaj olusturmada en cok kullandiklari iki renk mavi ve yesildir. Maviyle buyukluklerini, yesille guvenilirliklerini vurgularlar. Yesil ve mavi saglamligin habercisidir.

Mavi, yeme icgudusunu azaltan bir renk. O yuzden bu fast-food zincirleri iceride mavi hicbir sey kullanmazlar. Tum diyet urunler mavi yazi ve logo kullanirlar. Sut ve sut urunleri de saglikli sismanlatici olmadiklarini anlatmak icin maviyi ve yesili tercih ederler.

Marie Clarie dergisi de yaptigi bir arastirmada ilginc bir sekilde mavi basilan kapaklarinin en cok satan sayilar oldugunu tespit etmis. Mavinin en onemli ozelliklerinden birisi de cok uzaklardan farkedilebilmesidir.



mor


Mor, nevrotik duygulari aciga cikardigi, insanlari bilinc altinda korkuttugu tespit edilen bir renk. Bircok intihar vakasinda insanlarin tum esyalarinin mor oldugu gozlenmistir.



pembe

Pembe giyenlere, hizmetlerinden dolayi odeme yaparken kendimizi daha rahat hissettigimizi tespit etmisler. Ingiltere'de Boots ve Marks & Spencer (orada gida da satiyor) magazalarinda tum tezgahtarlar pembe gomlek giymektedirler.

Bir grup denege cesitli renklerdeki kurabiye kutularini gosterip, "Sizce en iyi kurabiyeler hangisinde?" sorusu soruldugunda cogunlugun pembe kutuda en lezzetli kurabiyelerin oldugunu dusundukleri gorulmus. O yuzden cikolata ve kurabiye kutulari pembe-eflatun arasi bir renkte secilir.



portakal rengi


Portakal rengi, cabuk dikkat ceker. Eger bir urun ve markada ise bu urun herkes icin imajini verirsiniz. Insanlar o kapidan iceri rahat girebileceklerini hissederler. Portakal rengi bulundugu grubu sayica cok gosterir.

1974 dunya kupasinda Hollanda milli takiminin basinda olan Ernst Happell "Bu turuncu formalarla biz sahada rakip takimdan daha fazla sayida gorunuyoruz" demisti. Gercekten de bayraklarinda turuncu renk olmamasina ragmen, kraliyet rengi oldugu icin hep portakal rengi formalariyla sahaya cikarlar ve televizyon goruntulerinde daha kalabalik gorunurler.



sari


Sari geciciligin ve dikkati cekiciligin ifadesidir. O yuzden tum dunyada taksiler saridir. Dikkat ceksin ve gecici oldugunu bilsinler diye. Araba kiralama firmalari logolarinda hep sariyi kullanirlar.

O yuzden dunyada hicbir banka ambleminde, bildigimiz sariyi kullanmaz. (Portakal ve bronz ya da bakir kimi zaman yer alabilir.) Paranin gecici degil, kalici olmasini isterler. "Parayi yatirin ve unutun lutfen" demenin bir yoludur bu. Ulkemizde (belkide tum dunyada) sari rengi kullanan tek banka Vakifbank'tir.

Sembolizmde sari; geciciligi, olumu hatirlatir. sari odalarda cocuklarin daha cok agladigi, buyuklerin daha sinirli olduklari tespit edilmis. Ilginctir bir cok hayvan ofkesini gostermek icin kirmizidan cok sariyi kullanir. Sinirlendiklerinde renkleri sariya donusur. En az pigmentle yaratilan renk oldugu icin tabiatta en cok rastlanan renklerden biridir.


siyah

Siyah, gucu ve tutkuyu temsil eder. Hirsin da bir ifadesidir. Is gorusmelerinde sorarlar: "Sirketimiz ise basladiginizda size bir araba verecek, ne rengi tercih edersiniz?" 'Siyah' cevabini verirseniz sirket hirsli yukselmeyi isteyen bir eleman geliyor diye dusunur.

Bizde ve batida siyah matemi simgelerken, Japonya'da mutlulugun simgesidir. Fonda kullanildiginda karamsarligi cagristirir. Isigi yok eder. Siyah konsantrasyonu en cok getiren renktir. Einstein konsantre olabilmek icin perdeleri siyah, gun isigi olmayan bir odaya girer ve oyle dusunurmus.


yesil


Kasaplar, dukk�nlarinda kirmiziyi kullanirken, yesili hic kullanmazlar. Yesil vejeteryanligi temsil eder. Yesil belki de doganin kendisidir. Yesil guven verir. O yuzden bankalarin logolarinda en cok tercih ettikleri iki renkten birisidir. Yatak odasi icin de rahatlatici bir renktir. Yaraticiligi korukler.

Batida buyuk otellerin mutfaklarinda, duvar renginin ahcilarin yaraticiligini artirmak icin yesile boyanmaktadir. Hastaneler de logo ve ic dizaynlarinda yesili tercih ederler. Cunku rahatlatici ve sakinlestiricidir. Tabiati en cok hatirlatan renktir. Yesil alanlarda insanlarin daha az mide agrisi cektikleri tespit edilmis. Sakiz paketlerinde ve sebze satilan yerlerde de yesil en tercih edilen renktir.

Renklerin gozdeki kimi sinir hucrelerini kisa sureli oldurdugunu gozlemisler.(Burada oldurmeden kastedilen yok etme degil, kisa sureli devre disi birakma). Renkler, bakildiginda bu iki tur hucreden birini olduruyorlar. Kimi renklerin ise bu iki tur hucreyi birden oldurdugu gorulmus. Yesil bunlardan bir tanesi. Yesil uzun sureli bakildiginda gozdeki iki hucreyi birden olduruyor ve baska tarafa baktiginizda diger renkleri algilama sansiniz yok oluyor. O yuzden yesil rengin araba gostergelerinde pek kullanilmasi tavsiye edilmez.(VW Polo, Renault Broadway yesil gostergelere birer ornek olabilir.) Gece gostergeye baktiktan hemen sonra gozunuzu yola cevirdiginizde kisa bir sure farkli renkleri algilayamazsiniz. Karsidan gelen farlarin gectikten sonra bir sure gormeyle ilgili zorluk cekmemiz de buna baglanabilir. Bir bilimsel arastirmaya gore insan gozunun mavi ile yesile uzun sure bakamadigi sonucu ortaya cikmistir.

0 yorum: